اتومبيل های هوشمند

 
پژوهشگران موسسه سیستم های مکاترونیک در شهر وینترتور سوییس اتومبیلی ساخته اند که میتواند محلی برای پارک کردن خود پیدا کرده و بدون برخورد به ماشین های دیگر یا در و دیوار، پارک دوبل را انجام دهد. این محققین کار خود را پارک کردن بدون استرس مینامند. سیستم آنان تحت عنوان پارک هوشمند جایزه تکنولوژی سال 2002 سوییس را از آن خود کرده است.
چارلز بروم(Charles Brom) رییس این موسسه و تیم تحقیقاتی اش، ماشین دایملر کرایسلر را برای تست مدل خود انتخاب کردند. این ماشین امکانات لازم برای پیاده سازی چنین سیستم هوشمندی را در  خود دارد: از جمله یک سیستم الکترونیکی تغییر دنده و یک شبکه Can bus (یک پروتکل شبکه که در صنعت محبوبیت زیادی دارد) برای ارتباط اجزا الکترونیکی خود.
محققین سنسورهایی برای تشخیص سرعت ماشین و تشخیص فاصله اشیا اطراف ماشین به همراه یک میکروکنترلر Java MEC که کار رله سیگنال های لازم برای سیستم چرخش و ترمز را بعهده دارد، یک سیستم مدیریت موتور و یک سیستم تغییر دنده به آن اضافه کردند. بزرگترین مشکل طراحان این سیستم، کنترل ماشین در سرعت بسیار پایین بود که برای پارک کردن اتومبیل لازم است. این برنامه کنترل نیاز به تغییراتی دارد تا ماشین را قادر سازد به صورت اتوماتیک از محل پارک خارج شود(در حال حاضر این سیستم فقط قادر به پارک کردن است).

 


پژوهشگران شهر کاردیف در ولز انگلستان پا را فراتر گذاشته و نمونه اولیه تاکسی های اتوماتیکی ساخته اند که مانند تراموا مسیر خاص خود در خیابان را دارد و در نتیجه مشکل پارک کردن را نیز ندارد. طبق گفته مارتین لاوسن(Martin Lowson) مدیر اجرایی شرکت سیستم های پیشرفته حمل و نقل در بریستول، در این پروژه که Ultra PRT نام دارد تاکسی های شخصی بدون راننده با ظرفیت 4 نفر در هر ایستگاه دلخواه و در هر زمان دلخواه مسافرین را با سرعت 40 km/h به مقصد دلخواه میرسانند(باید توجه داشته باشید که سرعت اتومبیل ها در مرکز لندن حدود 5 و اتوبوسها به طور متوسط 13.5 کیلوتر بر ساعت است). این تاکسی ها بر روی شیارهایی به عرض 150 و عمق 45 سانت حرکت میکنند(شکل بالا).
اگر تاکسی در ایستگاهی توقف نکرده باشد، حضور مسافر در آن ایستگاه توسط سنسورهای تعبیه شده تشخیص داده شده و تاکسی به صورت اتوماتیک از نزدیک ترین نقطه به آن محل فرستاده میشود. با تعیین مقصد توسط مسافرین و ارتباط با سیستم مرکزی، سریعترین مسیر به مقصد از مرکز کنترل ترافیک به تاکسی ارسال شده و تاکسی به سمت ایستگاه مقصد به راه می افتد. این سیستم هم اکنون به صورت آزمایشی در این شهر مشغول به سرویس میباشد و در صورت موفقیت در دیگر شهرهای انگلیس و یا شاید دیگر کشورها پیاده شود. بزرگترین مشکل این سیستم تامین هزینه اولیه ریل گذاری است.
 


 

مطالعه بيشتر:www.advancedtransit.org و http://www.atsltd.co.uk

 

  
نویسنده : مسعود اسدپور ; ساعت ٧:٠٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٧ شهریور ،۱۳۸٢
تگ ها :