بزرگترين ربات دنيا

 برنامه ریزی برای حفر بزرگترین تونل دنیا در کوههای آلپ از سال 92 آغاز شد. این تونل که "گاتارد" نام داره برای اتصال خط آهن سوییس به خط آهن اروپا بخصوص کشور ایتالیا و در دو خط موازی و مجزا ساخته میشه(در حقیقت میشه گفت دو تا تونل). ساخت اون از سال 2001 در 5 نقطه مجزا شروع شده و دو میلیارد فرانک سوییس (حدود یک و نیم میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت.
برای حفر تونل از ماشین هایی استفاده میشه که خاص این تونل طراحی شده اند و TBM-Tunneling Boring Machine نامیده میشن. قطر این ماشین که عکسش رو در بالا مشاهده میکنین 9 متره و طول اون 410 متر(یعنی 4 تا زمین فوتبال کنار هم). البته عکس بالا عکس ماکت ماشینه که من از مرکز اطلاعاتشون گرفتم. برای دیدن خود ماشین و تونل باید از چند ماه قبل هماهنگ کرد باهاشون و به این سادگی ها نمیشه.
این ماشین تمام کارهای مربوط به حفر تونل رو با هم انجام میده. قسمت جلو اون که تو عکس واضحه شامل یه سری تیغه برای خرد کردن سنگ هاست. قسمت قرمز رنگ یه پرس هیدرولیکیه که تیغه رو فشار میده به جلو. بین این دو قسمت یه قسمت تعبیه شده برای کار گذاشتن شبکه های فلزی که دیواره تونل رو محکم نگه دارن و از فرو ریختنش جلو گیری کنن. فشار لازم برای پرس و سپس پیچ کردن این شبکه ها رو باز همون پرس قرمز رنگ تامین میکنه. قسمت بعد یه بازو با سه درجه آزادیه و گریپر اون یه لوله حمل میکنه که پودر سیمان مخصوص رو روی شبکه فلزی و دیواره تونل پخش میکنه. قسمت های عقب تر ماشین مواد لازم رو برای ماشین آماده میکنن یا خرده سنگها رو به بیرون منتقل میکنند. مکانیزم حرکتی ماشین هم در زیر اون تعبیه شده و یه سری پای هیدرولیکی وظیفه حرکت ماشین به جلو رو انجام میدن. امکان تغییر زاویه تیغه و در نتیجه تغییر مسیر تونل هم وجود داره.
من از فیلم هایی که تو مرکز اطلاعات در حال نمایش روی پرده بود فیلم گرفتم و کیفیتش  بخصوص کیفیت صداش خیلی خوب نبود. اما تونستم سایتشون رو پیدا کنم و دیدم فیلم ها رو به همراه عکس و تفصیلات روی سایتشون گذاشتن. اینم آدرس سایتشون:
http://www.neat.ch/pages/e/galerie/videos.php

 

  
نویسنده : مسعود اسدپور ; ساعت ٦:٥۸ ‎ب.ظ روز جمعه ٤ مهر ،۱۳۸٢
تگ ها :